چرا Microsoft Exchange Server

امروزه نقشی که mail server ها برای کمپانی ها و ارگان ها بازی می کنند نقشی بسیار حیاتی می باشد. روز بروز راه حل های مبتنی بر ارتباطات از طریق email افزایش پیدا می کند. به همین خاطر انتخاب یک سرور مناسب برای سازمان بسیار اهمیت دارد.

بررسی های مایکروسافت برای بهتر کردن سرور

در سال 2010 مایکروسافت شرکت Forrester را استخدام کرد تا در یک بررسی کاملا بی طرف نیاز های شرکت ها را برآورد کند و آن را در یک گزارش ارائه کند. در این گزارش 400 کمپانی آمریکای شمالی مورد بررسی قرار گرفته اند. سوال هایی که از آنها پرسیده شد بر اساس نیاز های آنها و چالش هایی بود که در هنگام استفاده از mail server ها با آن مواجه شده اند.

اولین مرحله در برنامه ریزی های مربوط به سازمان انتخاب یک Mail Server مناسب می باشد. برای انتخاب مناسب نیز باید نیاز های سازمان را شناسایی کرد. در زیر یک مثال از نیاز های یک شرکت و حالت های مختلف برای جواب به آن ها آورده شده است.

محدوده

خوب

بهتر

بهترین

حجم Mailbox

کمتر از 1 GB

1 GB تا 5 GB

بیش از 5 GB

ابزار دسترسی کاربر

استفاده از ابزار های تحت وب و یا ابزارهایی محدود مانند POP mail client

کاربر از ابزاری استفاده کند که تمام قابلیت mail server را در اختیار او قرار دهد و سازگاری کامل با سرور داشته باشد

استفاده از دو حالت قبل و توانایی مدریت این قابلیت ها به صورت کامل

امنیت (ضد هرزنامه و ضد ویروس)

استفاده از یک ضد هرزنامه و ضد ویروس معمولی که به صورت روزانه بروزرسانی شود.

امکانات قبلی به علاوه SLA برای فیلتر کردن و تاثیر گذاری بسیار بیشتر

حالت های قبلی به علاوه استفاده از موتور پیشرفته ضد هرزنامه، استفاده از چندین موتور ضد ویروس و قابلیت قرینطنه بر اساس سیاست های متفاوت

قابلیت های قبول

امضای شخصی برای پیام های قابل قبول

استفاده از سیاست های سازمان برای مشخص کردن پیام های غیر قابل قبول

قابلیت های پیشرفته بررسی پیام های غیر قابل قبول که جلوی ارسال اطلاعات نادرست را می گیرد.

قابلیت درسترسی سطح بالا

بهترین حالت uptime بودن سرور

99 درصد کارایی سیستم

99.9 درصد یا بیشتر کارایی سرور ها

قابلیت بازیابی

استفاده از سایت بازیابی به وسیله یکسان سازی نا منظم

استفاده خاص از سایت بازیابی و قابلیت هایی که بوسیله آن ها یک روزه سیستم را بازیابی کرد

استفاده مداوم از یکسان سازی اطلاعات سایت بازیابی. بازیابی سرویس زیر یک ساعت

استفاده موبایل برای اتصال به email

استفاده از ابزار های اولیه برای اتصال به سرور

استفاده از قابلیت دسترسی Push به email برای پلتفرم های مختلف

قابلیت های قبلی به همراه ابزار های مدیریتی وسایل

قابلیت آرشیو کردن و دسترسی به Email ها

قابلیت های ساده و اولیه mail server

ارائه کردن قابلیت های متفاوت شخصی سازی برای آرشیو کردن email ها

قابیلت های قبلی به علاوه حالت های پیشرفته توقف قضایی و قابلیت پیشرفته جستجو

مایکروسافت بر اساس تحقیقات انجام شده سعی کرده است تمام امکاناتی را سازمان ها نیاز دارند در Mail Server سازمانی خود جای دهد. تقریبا نیز به این خواسته خود رسیده است.

با توجه به آمار های موجود Exchange Server پر استفاده ترین Mail Server تجاری موجود در دنیا می باشد. حتی در سال گذشته که موسسه معتبر InfoWorld جوایز خود را اعطا کرد عنوان بهترین Mail Server برای سازمان ها به Exchange Server شرکت مایکروسافت رسید.

برای مدیریت کردن Exchange Server بهترین ابزار ها در اختیار افراد قرار گرفته است. بوسیله این سرور Exchange می توان به صورت منسجم و متمرکز تمام ساختار را مدیریت کرد. در ضمن می توان این سرور را به صورت Role Base پیاده سازی کرد. در هر قسمت از شبکه در صورت نیاز سرور هایی راه اندازی کرد

دلایل بهتر بودن Exchange Server

کنسول مدیریتی مدرن

برای مدیریت Exchange Server کنسول مدیریتی بسیار قدرت مندی در اختیار مدیران شبکه ای قرار می گیرد. این کنسول در عین حال که بسیار قوی و مدرن است اجازه می دهد که مدیر ساختار به صورت بسیار ساده با آن ارتباط برقرار کند.

مدیریت ساده

کنسول بسیار ساده ای که برای این سرویس در نظر گرفته شده است می تواند تجربه بسیار دلپذیری برای مدیر شبکه مورد نظر داشته باشد. به راحتی این کار قابل انجام می باشد. کنسول مدیریتی Exchange قابلیت تعامل بسیار بالایی دارد.

دسترسی به تمام قسمت های تنظیم

بوسیله این کنسول می توان به راحتی به هر قسمتی از تنظیم های که بخواهیم دسترسی داشته باشیم. کسانی که با mail server ها کار کرده باشند می دانند که چه مشکلات بسیار زیادی برای دسترسی به قسمت ها و تنظیم های مربوط به سرور وجود دارد.

استفاده از محیط قدرتمند PowerShell برای مدیریت کردن ساختار

مایکروسافت در Exchange 2007 این سرویس را به صورتی طراحی کرده است که تمام قابلیت های آن به راحتی قابل مدیریت باشند. در راستای توسعه محیط PowerShell به Exchange 2010 ده ها فرمان جدید که به آنها Cmdlet گفته می شود اضافه کرده است.

در این محیط مدیران شبکه می توانند دستورات و اسکریپت های مورد نیاز خود را به راحتی اجرا کنند. صد ها دستور در این قسمت به کمک مدیریت بسیار حرفه ای ساختار Exchange سرور آمده است.

پیاده سازی سرور بر اساس وظایف مختلف

 

یکی از مهمترین دلایلی که Exchange Server را به عنوان بهترین mail server انتخاب می کند. تغییرات متناسب با پیشرفت تکنولوژی و زمان می باشد. از نسخه Exchange 2007 شرکت مایکروسافت ساختار Exchange را به صورت Role Server پیاده سازی کرد. به همین منظور یک سرور می تواند یک یا چند وظیفه در ساختار Exchange بر عهده داشته باشد. با استفاده از این قابلیت می توان ساختار های بسیار بزرگ را مدیریت کرد و همچنین از لحاظ امنیتی و به دلیل جداسازی وظایف ساختار بسیار مطمئنی داشت.