معرفی

در تاریخ 13 نوامبر 2013 ، شرکت مایکروسافت ، ویژوال استودیو آنلاین را به عنوان محصولی برای ارائه ی ویژوال استودیو بر روی بستر ابری (cloud) ، ارائه داد .

ویژوال استودیو آنلاین مجموعه ای از سرویس های ابری یا cloud می باشد که تیم های توسعه برای به اشتراک گذاری کد ، پیگیری کار و ارسال برنامه از آن استفاده می کنند . این محصول برای تیم‌هایی حداکثر شامل 5 توسعه‌دهنده به صورت رایگان قابل استفاده می‌باشد .

این محصول ، مجموعه ای از ابزارهای کمکی قدرتمند مبتنی بر cloud را که با برنامه های IDE و یا ادیتور کد شما به خوبی کار می کند ، ارائه داده است که در نتیجه ی آن تیم شما قادر می باشد به طور موثر بر روی پروژه های نرم افزاری با هر شکل و اندازه ای کار کند .

نرم افزار ویژوال استودیو توسط Team Foundation Server از یک محیط توسعه یکپارچه ی دسکتاپی به یک محیط حرفه ای و تیمی رشد پیدا کرد . اما ویژوال استودیو آنلاین فاز جدیدی در حوزه ی برنامه نویسی آغاز کرده که بهترین راهکارهای توسعه و تجارب پیشرفت را برای تازه ترین و جدیدترین برنامه ها فراهم می کند .

ویژوال استودیو آنلاین آسانترین و سریعترین روش برای برنامه ریزی ، ایجاد و توسعه نرم افزار بر روی چندین پلتفرم می باشد و شما به راحتی می توانید برای تیمتان محیطی را ایجاد کنید و در آن به تولید نرم افزار بپردازید .

وقتی که شما توسط ویژوال استودیو آنلاین کدهای برنامه ، تست ها و نتایج تست ها را ذخیره کردید ، می توانید از هر جایی با ویژوال استودیو یا دیگر ابزارهای توسعه به آنها دسترسی داشته و برنامه تان را ساخته ، تست کرده و به کار بگیرید ، و برای این پروسه شما مجبور نیستید سروری را نصب یا پیکربندی کنید .

یکی از مواردی که در ابزارهای توسعه دهنده ی مایکروسافت تغییر کرده است پشتیبانی رو به اصلاح ، برای مدیریت پروژه است . با ویژوال استودیو آنلاین ، می توانید به سرعت پروژه ی خود را درCloud مدیریت کنید .

سرویسهای ویژوال استودیو آنلاین

ویژوال استودیو آنلاین شامل چندین سرویس است که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم .

 

Hosted Source Control

این سرویس برای مدیریت سورس‌ کدها استفاده می شود و به منابع کمک کرده تا پروژه های ویژوال استودیو آنلاین را با دسکتاپ شما همگام کنند . به این ترتیب شما در هرجا و هر زمانی میتوانید به کدهای خود دسترسی داشته باشید .

Tools Supporting Development Process

این سرویس ابزارهایی را برای پشتیبانی تمام فرایند توسعه دارد که از مرحله برنامه ریزی نرم افزار تا مدیریت یک کار عقب مانده در یک پروژه ی کاری را شامل می شود .

Hosted Build Service

این سرویس به شما کمک می کند تا پروژه های خود را به آسانی به فضای ابری منتقل کنید . علاوه بر اینکه در هر ماه 60 دقیقه زمان رایگان در اختیار شما قرار می دهد تا میزبانی پروژه ی خود را به طور مستقل بر عهده بگیرید .

Elastic Load Test Service

اجرا و تست برنامه یکی از مهمترین مراحل در چرخه ی حیات یک برنامه می باشد . شما موظفید هر دفعه که می خواهید آخرین نسخه نرم افزار خود را ارائه دهید این مرحله را انجام دهید . یکی از بزرگترین چالش هایی که برنامه نویسان در زمان اجرا و تست برنامه با آن روبرو هستند انجام تنظیمات مربوط به زیر ساختهای مورد نیاز برای تست برنامه می باشد که زمان قابل توجهی صرف این کار می شود .

سرویس Elastic Load Test تمام این تنظیمات را به طور اتوماتیک انجام می دهد در حالی که شما فقط کافی ست تمرکز خود را بر روی یافتن نقاط ضعف برنامه و اصلاح عملکرد آن بگذارید .

Application Insights

یک سرویس تحلیلی توسعه پذیر است که به شما کمک می کند تا میزان کارایی و عملکرد برنامه ی خود را بسنجید . این سرویس که برای توسعه دهندگان طراحی شده آنها را قادر می سازد که به طور مداوم قابلیت استفاده و عملکرد برنامه ها را بهبود بخشند .

Monaco

Monaco به طور ویژه برای ساخت وب‌سایت‌هایی که پلتفرم Azure میزبان آن‌هاست، طراحی شده است و در واقع یک سرویس کدنویسی ابری (ادیتور آنلاین کد) ، برای استفاده در بستر ابری و داخل مرورگر می‌باشد. هرچند که این ادیتور آنلاین نمی‌تواند تمامی خدمات نسخه دسکتاپ ویژوال استودیو را فراهم کند اما برای شروع کار و یا ویرایش سورس‌های موجود به صورت زنده و در بستر ابری گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

جمع بندی

با معرفی ویژوال استادیو آنلاین توسط شرکت مایکروسافت ، عصر جدیدی در حوزه ی برنامه نویسی آغاز شد که این سرآغاز ، محیط توسعه را ، با سرویسهای cloud و ابزارهای توسعه ی غنی درآمیخت . می توان گفت هم اکنون شرکت مایکروسافت با وجود ویژوال استادیو آنلاین یک پایگاه خدماتی دارد که توسعه دهندگان با بهره گیری از آن می توانند هم به پروژه های شخصی خود اشراف داشته و هم به همراه تیم خود بر روی سیستم های بزرگتر به کار توسعه بپردازند .

 

سارا ارجمندنژاد

کارشناس بخش توسعه